Sloten

Adres: Heerenwal 52, 8556 XW Sloten

Bouwjaar Toren: Laatgotische kerk uit 1647, dakruiter in 1843 vernieuwd
Opbouw Toren: Rechthoekige houtengevels met in de 2e geleding aan alle vier de zijden twee smalle rondbogige galmgaten. In de 1e geleding op drie zijden een klok.
Dakvorm: Ingesnoerde spits
Dakbedekking: --
Gietjaar Klokken: Volgens Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed in de 17e of 18e eeuw, volgens Ronald Stenvert (2000) een klok uit 1681 en de tweede uit de 14e eeuw
Gegoten door: Volgens de Rijksdienst NN en volgens Stenvert door Petrus Overney te Leeuwarden (1681) en andere door NN (14e eeuw)
Diameter Klokken: --
Gewicht Klokken: -- kg
Wordt geluid bij: Kerkbezoek en Begrafenissen
Restauratie(s): --
Kadastrale gegevens: Sloten (fr) B 335

Geplaatst 30 oktober 2018

De Stichting BRM tracht 1x/3jr. van al haar objecten een inspectie van de onderhoudstoestand uit te (laten) voeren. Als u kennis wilt nemen van de onderhoudstoestand van dit object, klik dan op Inspectierapport Sloten.  Verwijderd rapport 2015.

Geplaatst 14 November 2014
In het 2011 is de dakruiter van de Kerk in Sloten volledig hersteld en nieuw in de verf gezet.

Auteur: J. de Vries

De hervormde laatgotische kerk van Sloten werd in 1647 gebouwd op de plaats waar daarvoor de Sint-Janskapel heeft gestaan. De dakruiter werd zo'n tweehonderd jaar later, in 1843, vernieuwd. Volgens de Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed hangt er in de dakruiter een klok van een anonieme klokkengieter uit de 17e of de 18e eeuw. Volgens R. Stenvert is de ene klok gegoten door Petrus Overney in 1681 en zou de andere klok uit de 14e eeuw dateren.