Adres: Middenweg 165, 8538 RC Bantega

Fundering: Zes gemetselde poeren
Bouwjaar stoel: Eerste vermelding 1923
Luidsysteem: Vallende klepel
Wordt geluid bij: Begrafenissen en jaarwisseling
Gietjaar klok: 1948
Gegoten door: Eijsbouts Lips te Asten
Diameter klok: 51,5 cm2
Kadastrale gegevens: Oosterzee M 225

In de tekstband:
EIJSBOUTS-LIPS NV ASTEN 1948 304
Op de flank:
DE STELLEN KLOK, DYT LIEDE BY DEA, / SIL IK FORFANGE YNT NYEBANTEGEA / L. MEYER

Vertaling uit het Fries:
De gestolen klok die luidde bij de dood zal ik vervangen in het nieuwe Bantega.

Versiering op de klok:
Boven en onder het randschrift een bladmotief

olspan=”3″ align=”left” valign=”top”>Adres: It Breahûs, Van Swinderenstraat 6, 8561 AP Balk Monumentnummer: 15914 Bouwjaar Toren: 1728 Opbouw Toren: Geheel houten constructie, vierkantige onderbouw is bekleed met lood en deels met lei, aan iedere zijde twee rondbogige galmgaten Dakvorm: ingesnoerde spits Dakbedekking: lei Gietjaar Klokken: — Gegoten door: — Materiaal klokkenstoel: — Diameter Klokken: — Gewicht Klokken: — kg Luidsysteem: — Wordt geluid bij: — Eigenaar: Stichting BRM Herbouwwaarde: € 343.300 Kadastrale gegevens: Balk A 2633 RD-Coordinaten: 168119 545792
Tekst op klok: Amstolodami anno domini 1728 Vertaling: Amsterdam anno 1728 Versiering op de klok: Geen In het open torentje hingen voor de Tweede Wereldoorlog twee luidklokken. Beide klokken werden door de Duitse bezetters meegenomen. Na de oorlog is er eentje teruggekomen.

Geplaatst 1 november 2018

Gemeentelijke werkzaamheden ter informatie rondom de klokkenstoel te Bantega

Op de begraafplaats in Bantega hebben we te maken met verzakking van de grond en met scheefstaande grafbedekkingen die om (dreigen te) vallen. De verzakking van de grond heeft te maken met de uitdrogende werking van de onderliggende veengrond. Veengrond is een grondsoort die veel voorkomt in deze regio. Als gemeente willen wij hier graag iets aan doen.

Geplaatst 28 november 2017

Het meerjaren-onderhoudsplan van de klokkenstoel in Bantega is opgemaakt. Als u kennis wilt nemen van het onderhoudsplan van dit object, klik dan op Meerjarenonderhoudsplan 2016-2021 Klokkenstoel Bantega23112017

Geplaatst 2 oktober 2017

RESTAURATIE PLAN

Het bestuur van de Stichting BRM heeft voorbereidingen getroffen om een restauratieplan voor de klokkenstoel in Bantega te maken. De stoel zal helemaal worden opgeknapt, waaronder het vastzetten van de schoren, herstel van de poten op de gemetselde steunberen en deels vernieuwen van het dak. Ook zal de stenen vloer onder de klokkenstoel weer worden terug gebracht in z’n oorspronkelijke situatie.

Oorspronkelijke geschiedenis.

Deze klokkenstoel staat op een kerkhof, dat dateert van 1923 en werd in 1973 gerestaureerd.

De huidige luidklok van 1948 vervangt de door de Duitsers in 1943 gevorderde klok die dateerde van 1933 en door Petit en Fritsen werd gegoten.

Bron: www.reliwiki.nl