Ruigahuizen

Luidsysteem: Vliegende klepel
Wordt geluid bij: Overlijden en Begrafenissen
Gietjaar klok: 1928
Gegoten door: Petit & Edelbrock te Gescher (Westfalen, Dld)
Diameter klok: 78 cm / toon C22
Kadastrale gegevens: Balk M 2955

In de tekstband:
PER MARIAM AD JESUM

Op de flank:
S. MARIA ZUSTERS

DOMINICANESSEN, AMSTERDAM-ZUID / PATER CONST. BROUWER, TIEL 1-8-28 / FAM. WAJINK-ZWANIK, AMSTERDAM / NORA ELSENBURG / LENI KUIPERS - GIELEN / DINY WAJER - ENSINK / AGATHE KOPERDRAAT - WAJER / FAM. KOPERDRAAT - BYL / JAC. DUNKER, ARCH.

FAM. VAN KERSEN / J. BRUGMAN - WERNER / FAM. STEENKAMP - VAN NES / JACQUES BANGERT 3-1-27 / CHARLOTTE JOHANNA SCHUVER 16-12-27 / FA. GEBR. TAK, AANNEMERS / COLLECTANTEN - COLLEGE / PAR. ZANGKOOR / FA. B. EIJSBOUTS, ASTEN

Geplaatst 18 September 2015
In september 2015 is de klokkenstoel Ruigahuizen in zijn geheel schoongemaakt met een biologisch afbreekbaar reinigingsmiddel. Daar waar de bestaande verflaag losse delen vertoonde zijn deze verwijderd. De bijwerkplekken zijn behandeld met een grondlak- en aflakverf. De volledige kap is na het bijwerken eenmaal geheel dekkend overgeschilderd met een dampdoorlatende verf in de bestaande kleur (merk: Trimetal Permacryl Decor Brillant)

Geplaatst 13 Januari 2015
In 2014 zijn alle door de Stichting BRM te beheren Rijksmonumenten visueel geïnspecteerd door Monumentenwacht Fryslân. Als u kennis wilt nemen van de onderhoudstoestand van dit object, klik dan op Inspectie Klokkenstoel Ruigahuizen.

Geplaatst November 2014 en 19 juni 2015
In het jaar 2011 is de klokkenstoel geheel nieuw in de verf gezet

Op deze begraafplaats stond voorheen een kerk die vermoedelijk rond 1750 is afgebroken. De eerste vermelding van de kerk was in 1421.

De toenmalige klokkenstoel werd in 1920 afgebroken wegens de slechte onderhoudstoestand en pas in 1956 volledig herbouwd met een klok uit 1746 gegoten door Ciprianus Krans uit Amsterdam. Hoewel deze klok in de Tweede Wereldoorlog door de Duitsers niet werd meegenomen, werd zij in 1975 alsnog gestolen. In 1979 kwam de klokkenstoel in eigendom bij de voormalige gemeente Gaasterland-Sloten en vond een vernieuwing van de klokkenstoel plaats, terwijl daarnaast een nieuwe klok werd aangekocht. Deze woog 54 kg en kwam uit Leeuwarden. Voor deze klok kwam in 2003 een zwaarder exemplaar in de plaats, namelijk de kleinste van de drie luidklokken uit de voormalige Thomas van Aquinokerk te Amsterdam. De twee grootste klokken zijn in 1948 vervaardigd door de fa. Eijsbouts en inmiddels verhuisd naar de nieuwe kerk van de GG te Geldermalsen. De kleinste klok werd in 1928 vervaardigd door de fa. Petit en Gebr. Edelbrock te Gescher (Dld). Deze hangt thans in de klokkenstoel van Ruigahuizen.

De klok, die van 1979 tot 2003 in de klokkenstoel heeft gehangen, is in bezit bij de Stichting BRM-DFM.

Voor de smulpapen onder ons nog een klein stukje historie.