Auteur: NN

Museum Stadhuis Sloten

Adres: Heerenwal 48, 8556 XW Sloten

Bouwjaar: 1759 - 1761
Dakvorm: Onder dwarsdak tussen topgevels met topschoorstenen. Achterbouw onder zadeldak (1759)
Dakbedekking: pannen
Eigenaar: Gemeente De Fryske Marren
Herbouwwaarde: € 2.066.000
Kadastrale gegevens: Sloten (Fr) B 44

Geplaatst 27 Januari 2016
In 2015 is het voormalig Stadhuis Sloten visueel geïnspecteerd door Monumentenwacht Fryslân. Als u kennis wilt nemen van de onderhoudstoestand van dit object, klik dan op Museum Stadhuis Sloten.

Geplaatst 13 Januari 2015
In 2014 zijn alle door de Stichting BRM te beheren Rijksmonumenten visueel geïnspecteerd door Monumentenwacht Fryslân. Als u kennis wilt nemen van de onderhoudstoestand van dit object, klik dan op Inspectie Museum Stadhuis Sloten.

Geplaatst 8 Januari 2015
Het Stadhuis van Sloten is na de gemeentelijke herindeling in 1984 een voormalig stadhuis uit 1761 in de Nederlandse stad Sloten.

In het gebouw is thans het Museum Stedhûs Sleat gevestigd, waarin de Laterna Magica, een verzameling toverlantaarns van Peter Bonnet, is ondergebracht. Daarnaast is het een trouwlocatie.

Beschrijving Stadhuis van Sloten Stadhuis.
Drie traveeën breed huis, met volledige verdieping, onder dwarsdak tussen topgevels met topschoorstenen waarop bord; achterbouw onder zadeldak (1759). Midden ingangspartij rijk versierd. Inwendig stucplafond in gang, trappenhuis en voormalige raadzaal.
Bron: Rijksdienst voor het Cultureel Erfgoed

Historie en populariteit:
Museum Stedhûs Sleat is gehuisvest in het vroegere stadhuis van Sloten. Het gebouw is omstreeks 1759-1761 gebouwd. In 2001 heeft het monumentale pand een grondige restauratie ondergaan. Het is volledig hersteld in zijn oude glorie. De museuminrichting sluit exact aan bij de sfeer van het voormalige stadhuis en benadrukt hiermee het vroegere gebruik, maar dan op een speelse moderne manier. Het Museum Stedhûs Sleat is daarmee geworden wat het is, een betoverend museum dat populair is bij vele mensen van jong tot oud.
Bron: Museum Sloten

Voor meer informatie over het museum kunt u kijken op www.museumsloten.nl