Auteur: J. de Vries

Adres: Kerkhof 1, 8531 JH Lemmer

Bouwjaar Toren: 1716 (zie Geschiedenis)/1759
Opbouw Toren: --
Dakvorm: Achtkantige lantaarn met daarboven een rond koepeldak
Dakbedekking: --
Gietjaar Klok: 1949
Gegoten door: Eysbouts te Asten
Diameter Klokken: --
Gewicht Klokken: -- kg
Wordt geluid bij: Kerkbezoek
Restauratie(s): --
Herbouwwaarde: € 1.264.560
Kadastrale gegevens: Lemmer A 10628

Geplaatst 15 Mei 2016
Op 14 Mei 1716 werd de eerste steen gelegd voor de Lemstertoer. De toren, maar ook de kruiskerk, bestaan 300 jaar. In dat kader zijn er in de kerk verschillende activiteiten. Op de website www.oudlemmer.nl treft u de nodige informatie aan.

Geplaatst 2 April 2015
In 2014 is door de Gemeente De Friese Meren opdracht gegeven aan Monumentenwacht Fryslân om de Toren van Lemmer visueel te inspecteren. Als u kennis wilt nemen van de onderhoudstoestand van dit object, klik dan op Inspectierapport Toren van Lemmer 2014 (Lemster-toer)

Geplaatst 27 Februari 2015
Op de Lemstertoer is door Stichting Oud Lemmer in samenwerking met de gemeente een webcam geplaatst. Deze is te volgen via de link webcam Lemstertoer.

Geplaatst 2 Januari 2015
Voor de ingang van de Lemster Toer stonden begin jaren 60 van de vorige eeuw deze twee huisjes. In het linkerhuis was een schildersbedrijf gevestigd. De schilder gaf op de nabij gelegen LTS (Lagere Technische School) o.a. teken- en schilderles.
Klik op foto om te vergroten (auteur H.J. Campen)

Geplaatst Oktober 2014
Bouw in 1716 onder leiding van Auke Bouwes Disma, meestertimmerman uit Sneek. Het uurwerk van de toren draagt als jaartal 1643 en de torenklok, die in de bezetting door de Duitsers is geroofd (en niet is teruggekomen) was van 1538. Na de bevrijding in 1949 is door de klokkengieterij Eysbouts te Asten een nieuwe gemaakt. De toren is na restauratie in 1983 verrijkt met een uit 18 klokken bestaand carillon, eveneens vervaardigd door Eysbouts.
Aan de voorkant van de toren is een gedenkteken aangebracht ter nagedachtenis aan de slachtoffers van de tweede wereldoorlog 1940-1945 met als opschrift: "Har dea us frijdom 1940-1945".

Voor meer historische informatie zie www.spanvis.nl

Klik op foto om te vergroten (auteur J. de Vries)