Joure (toren Westermar)

Adres: Geert Knolweg 4, 8501 MK Joure

Bouwjaar Toren: Mogelijk 14e eeuws
Opbouw Toren: Bakstenen toren, in drie geledingen opgetrokken, waarvan de benedenste versierd met vanouds gepleisterde nissen. Na de sloop van de kerk begin 18e eeuw is de toren verlaagd (info: R. Stenvert)
Dakvorm: Tentdak
Dakbedekking: dakpan
Gietjaar Klokken: --
Gegoten door: --
Diameter Klokken: --
Gewicht Klokken: -- kg
Wordt geluid bij: Kerkbezoek en Begrafenissen
Restauratie(s): --
Kadastrale gegevens: Joure A 4927

Geplaatst 9 Februari 2017
In 2015 is door de Gemeente De Fryske Marren opdracht gegeven aan Monumentenwacht Fryslân om de Westermar-toer visueel te inspecteren. Als u kennis wilt nemen van de onderhoudstoestand van dit object, klik dan op Inspectierapport 2015 Westermar-toer

Geplaatst 26 Januari 2017
Op 16 januari 2017 heeft de Monumentenwacht in opdracht van het bestuur van de Stichting BRM noodvoorzieningen op het dak van de Westermar toren aangebracht, omdat de vorsten op de hoekkepers los waren geraakt. Bij regenachtig weer gaf dat aanleiding tot inregenen met als gevolg een begin van inrotten van de houtconstructie. Door de aangebracht voorzieningen is dat tijdelijk hersteld. Op de foto de uitvoering van de werkzaamheden in volle gang.

Geplaatst 25 Januari 2017
In het kader van een second opinion voor het opstellen van een stabilisatieplan, zijn op maandag 23 januari 2017 3D-opnamen gemaakt van de Westermar-toren. Uit deze opnamen kan precies de scheefstand van de toren in kaart worden gebracht. Op grond daarvan kan worden bepaald hoeveel het zwaartepunt is verplaatst om vervolgens te berekenen hoe de krachten onder de funderingsconstructie tijdens het scheefzakken aan verandering onderhevig zijn geweest. Als deze gegevens bekend zijn kan worden vastgesteld op welke wijze de toren het beste gestabiliseerd kan worden.

Geplaatst 2 April 2015
In 2014 is door de Gemeente De Friese Meren opdracht gegeven aan Monumentenwacht Fryslân om de Westermar-toer visueel te inspecteren. Als u kennis wilt nemen van de onderhoudstoestand van dit object, klik dan op Inspectierapport 2014 Westermar-toer